Ugrás a fő tartalomra

Szeretek együtt lenni

szegényekkel, írástudatlanokkal, nehéz sorsúakkal, akiknek kevesebb adatott. Játszottam már színházast drogos kismamákkal, tanítottam menekült roma gyerekeket és asszonyokat, tartottam drámákat javítóintézetben. Amikor először értem haza anno a javítóból, mondtam Balázsnak, hogy lécci lécci figyelj, nehogy ott ragadjak. 

Valahogy azt érzem, hogy ezekben a helyzetekben válik kristálytisztává számomra, hogy még igazi ember vagyok-e. Hogy meg tudjuk-e találni kölcsönösen az utat egymáshoz, hogy tudunk e együtt játszani, nevetni (vagy éppen sírni). Hogy ébred e kölcsönös szeretet, tisztelet egymás iránt. Hogy van-e közös terünk. Ahol érvénytelen a mindenféle társadalmi sallang, minden felvett manír, ahol csak magunk vagyunk, és kiderül, hogy mi is legnagyobb közös osztónk. És persze mindezt abban a reményben, hogy mindez mindannyiunknak jó.

"Mondd meg az uradnak, ha nem tetszik neki, hogy a cigányasszonyok voltak, ők csinálták!" (2022, Budapest)

No hát úgy esett, hogy az itteni nyelviskolában, amiben még szeptemberben kezdtem tanulni, egy nagyon kedves oktató buzdított, hogy jelentkezzek önkéntesnek.  Tanítsak a nyelviskola kormány által finanszírozott részlegében menekült csoportokat. Mert hogy nem a nyelvtudás a lényeg, hanem a szű. Ettől egy kicsit elbizonytalanodtam, mert tudom, hogy köztetek is van olyan, aki egy ehhez nagyon hasonló nyelviskolába jár éppen, és sejtem, mit gondolna, ha az oktató a szűvel állna elibé nyelvtudás helyett. Aztán kiderült, hogy vannak itt teljesen illiterate csoportok is, low-beginnerek is és csak azután jön  a kezdő szint. Ez adott némi bátorságot. A tananyagot kézhez kapjuk, tanárok álma: minden egyes óra előtt bugyirendszerben lefűzve minden handout, bekészítve az okostáblán kinyitandó ppt-k, és percre lebontott óraterv. Szóval készülni sem sokat kell. Szumma szummárum, belevágtam.

Szomáliaiakat, etiópokat, csádiakat tanítok főleg. 12 felnőtt ember, ki tudja milyen múlttal, de akár hét- tíz éve Kanadában anélkül, hogy egy sorry-t tudnának mondani. De most, valamiért, minden áldott nap 180 percet töltenek az életükből azzal, hogy angolt tanuljanak (én csak egy nap tanítom őket, így van esélyük helyesen megtanulni :). Illetve lehet, hogy nem is főleg angolt, hanem  csak minimális tájékozódási készséget a világban. Hogy hogyan kell egy űrlapot kitölteni, lediktálni a nevüket, telefonszámukat, címüket - ha írni nem sikerül. Döbbenten szembesültem azzal például, hogy nem evidens, hogy a papírlapokon felülről lefelé haladunk; vagy ha egy nyitott könyv bal oldalán van egy szám, alatta képek és szavak, amiket össze kell párosítani, akkor nem a könyv más oldalain lévő képek és feladatok között keresgéljük a megoldást. Talán nem láttak még képeskönyvet? Nem tudom. Vagy hogy egy memóriajáték szabályai nem hogy nem ismerősek számukra, hanem szemmel láthatóan nem tudják más játékhoz vagy más ismerethez kötni, hogy milyen szabályrendszer szerint működhet amit épp csinálunk.

Nade. Istenien érezzük magunkat, mondhatom örömmel hat alkalom után. Boldogan nemzeti zászlókat rajzolunk, memorizunk, tárgykeresőt játszunk, irányokat mutogatunk, szórakozunk. Telefonjukon a müezzin beállítva. Imaidőkor csapot papot otthagynak, majd jönnek vissza. (Mondjuk a múltkor egy izgi játék közepén valahogy elmaradt az ima, és nem hiányolták...) Ramadán van, így kínosan kerüljük,  a szomjas és az éhes melléknekevek ismétlését. Amikor azonban le megy a nap (pl. 7.33-kor), akkor felpattannak, megtelik a közös étkező, és tolják magukba az elmaradt kalóriát. Egy kollégám most mutatott rá, hogy a női wc azért úszik a víztől, mert az ima előtti kötelező lábmosással ott kísérleteznek. A nyelviskolában egyébként van imaszőnyegük is, és kis szobákat nyitnak ki nekik erre a célra, de én már mentem be a terembe úgy, hogy másodperceimbe telt, míg rájöttem, hogy épp egy ima közepébe csöppentem. A nyelviskola az óra elején levetítendő info ppt anyagba beteszi a többi diák számára, hogy Ramadan van, hogy az ünneplőknek azt kell mondani, hogy Mubarak Ramadan (Boldog Ramadant). A gyerekek kérdezik, hogy de hát honnan tudom ezt meg azt róluk, ha nem is beszélnek angolul. És hogyan tudom elmagyarázni a többeszszámot, ha semmit nem tudnak.

Hát izé, fogalmam sincs. Olyan a hangulat, hogy kiderülnek a dolgok. És hát a tankönyv. Egészen ámulok, és tényleg nem értem, hogy attól, hogy megtanulunk egy órán négy dolgot, és más is némi átfedéssel megtanítja ugyanazt előttem meg utánam, miért áll össze a fejükben egy kérdőmondat, amikor nem is a kérdőmondat struktúráját tanuljuk, és miért fejlődnek szemmel láthatóan az angolban. Nyilván sok félévembe telne, míg  kezdeném kapizsgálni, hogy hogy is működik ez: angoltanárok, ti tudjátok?

Minden esetre a bevándorlók országának érdekes egy szegmentjét látom így közelről. 1891 óta menekülünek ide különböző hullámokban különböző népcsoportok. Amerikából, Afrikából, Európából, Ázsiából. A kínaiakat például a vasút építése szívta fel -  jöttek, de annyit nem kerestek, hogy visszamehessenek a családjukhoz. Végül kényszerből ittmaradtak, és a közösségük szépen megerősödött (még nem jártuk be az itteni kínai negyedet, de már megvan az útmutató a biciklis túrához). És például mosodákat nyitottak. A szikhek 1902-től jöttek, többynire British Columbiába. Az ő közösségük is nagyon erős. Ők most például úgy látom, hogy az autósikola és vizsga iparágat (is) uralják. Az egyes népcsoportok között leosztódnak a területek. A magyarok '56 ban érkeztek tömegesen, hajóval. Eleinte táborokban helyezték el őket (erről az öreg úr sokat mesélt), az ő befogadásuk  a kanadai nemzeti történelmi örökség része.

Az első magyar menekülteket szállító hajó 

Szóval a különböző népcsoportok szemérmetlenül áramlanak, és igen, találkoztam olyan negyvenes éveiben járó indiaival, akiről kiderült, hogy már iskolába is ide járt, de az angolja mégis elég töredezett volt. Azaz, ezek a csoportok össze tudnak zárni, és tudnak úgy létezni akár évtizedekig, hogy valahogy elkerülik a nyelvtanulást. A kanadaiak pedig végtelen türelemmel és toleranciával vannak a szörnyű kiejtéseink és botladozásaink iránt. Miközben az ellátórendszer és a gazdaság kezdi nem bírni ezt a  fene nagy befogadást, de ez már legyen a bukandóban lévő Trudeau története... 




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Narancssárga Póló Napja

Pénteken minden gyerek narancssárga pólóban megy suliba, hétfőn munkaszüneti nap lesz, juhéj! Illetve hát... Otthon március 15-én vagy október 23-án erősen kell dolgoznom magamon, hogy ünnepnek tekintsem ezeket a napokat, vagy hogy ott és akkor bármiféle érzelem tapadjon hozzájuk. (Kivéve, hogy március 15-én van P. szülinapja:) Nyilván a mögöttem húzódó sok évtized, a megélt rendszerek folytonos interpretációs kérődzése sem könnyíti meg a dolgom. Meg hát a kis önző, de el nem ítélhető hurrá, ma nincs munka öröme sem segíti a kapcsolódást. Most itt, ebben a kontextusban szabad vagyok ezektől a terhektől. Lehet, hogy ezért, nem tudom. De a narancsárga póló napjának gondolatától simán elsírtam magam már vagy háromszor. Kanadában 1831 és 1996 (!) között több mint 150 ezer őslakos gyereket szakítottak el a szüleiktől és vittek egyházak által vezetett iskolákba asszimilácós céllal.  Every child matters Ezek közül a gyerekek közül a legfiatalabbak ma harmincas éveik végein is járhatnak. ...

Jogsi

Eleve be voltam tojva némiképp az idegen országban való vezetéstől. Gergő jótanácsával és Zsófi sztorijával a zsebemben indultam az új kontinensre: Csak egyet mondok, ha megállít a rendőr, ne kezdj a jogsid után kotorni európai módra, hagyd a kezed a kormányon és ne mozdulj, mert azt hiszi, fegyverért nyúlsz, és fejbe lő. Aztán mondogathatjuk magunk között, hogy ÁÁÁÁgi, hát nem megmondtam?  Zsófi története nem hipotetikus, maga a valóság: egy kis kaland után a földön a kezükre ülve találták magukat a lopottnak vélt autójuk mellett. Persze tudtam, ezek az USA-ban történtek (vagy, Zsófi?), ez pedig Kanada és én vagyok. Nem riasztanak vissza a jókedélyű ismerőseim hülyeségei. No para.  Mégis, egy bérelt autót megkarcolni, ne adj isten behorpasztani -- a gatyánk megy rá. És az automata váltóról nem is beszélve. Ennek kapcsán szintén a fent nevezettektől kaptam tanácsot: Gergő azt mondta, üljek a bal lábamra és nem lesz baj (most látom, ez a különböző végtagokra ülés ezen a kontine...

...nem csalok

Az úgy volt, hogy amikor leszálltunk félkómában augusztusban a repülőről, akkor Alex, aki várt bennünket, hogy ideiglenes telephelyünkre szállítson, úgy érezte, hogy itt az idő friss ismeretségünk hajnalán, hogy megossza velünk a nagy újságot: van ám Edmontoban olyan környék, aminek csodájára járnak az emberek Halloweenkor, úgy kirittyentik a lakók a házuk táját. Mondanom sem kell, ott és akkor hogy feldobott a hír... Aztán úgy egy hónappal ezelőtt bőszen tekerek hazafelé, amikor az első csontvázkéz kinyúl felém a földből. Éppen anyuékkal voltam messengerben, rögtön élő közvetítést is kaptak az előkertben látható további kalickába zárt madárcsontvázakról, sírkövekről és giga méretű pókhálókról. A hullák gyors szaporodását kezdtük megszokni. Mondjuk azért a fehér ruhás szellemnéni, aki a kertben üldögélt csipkés kis ruhácskájában okozott némi fenforgást. A kezében lévő fehér bodros csészikéjét egy óvatlan pillanatban ugyanis a szájához emelte. Az első sikollyal kísért riadalmunk és a gy...